Sunday, January 17, 2010

Perbezaan antara Berkat dan Rahmat?

kepada pelajar subjek aqidah ULS 1022...apakah jawapan anda??

15 comments:

  1. PERBEZAAN ANTARA BERKAT DAN RAHMAT
    Assalamulaikum,
    makna rahmat secara umumnya bermaksud kasih sayang samada kasih sayang antara pencipta terhadap hamba-nya , atau pun kasih sayang sesama makhluk.

    dalilnya :

    firman allah swt dalam surah al-fath ayat 29 :
    muhammad itu adalah utusan allah dan orang-orang yang bersama dengan dia adalah keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka.

    sabda rasulullah saw dari abu hurairah r.a :

    “ketika allah swt menentukan takdir makhluk-nya , dia menuliskan di dalam kitab-nya di atas arasy :
    sesungguhnya rahmat-ku mengalahkan (mengatasi) marah-ku

    (hadis muttafaqun ‘alaih , bukhari : 3194 , muslim : 2751)

    begitu juga dengan sabda rasulullah saw yang lain , juga dari abu hurairah ra :

    “allah swt memiliki 100 rahmat.dari rahmat-rahmat itu dia menurunkan 1 rahmat untuk para jin , manusia , haiwan dan binatang melata.dengan rahmat itu juga para makhluk dapat berkasih sayang , berlemah lembut , dan dengannya juga binatang buas menyayangi anak-anaknya.allah swt mengakhirkan 99 rahmat-nya yang akan diberikan kepada hamba-hamba-nya pada hari kiamat nanti.”

    (hadis muttafaqun ‘alaih , bukhari : 6000 dan muslim : 2752)

    wa

    al-jawhar
    panel feqh

    MANAKALA BERKAT PULA,
    Berkat adalah segala sesuatu yang di dapat/ dimiliki manusia yang bersumber dari Allah (ulangan 28 : 1 -14).

    Berkat terdiri dari dua jenis yaitu berkat jasmaniah (yg kelihatan) dan berkat rohaniah (yg tidak kelihatan). Pada pembahasan saat ini kita akan membahas tentang berkat jasmani dan plus minusnya dalam kehidupan kita selama di bumi.
    I. Berkat jasmani
    Contoh berkat jasmani dalam kehidupan manusia: mencangkup organ2 tubuh kita dengan fasilitasnya (udara, air dll Ul.28:12). mencangku ekonomi/ harta(uang, pekerjaan/ bisnis, ternak, ladang dll - ul28: 3-5). Mencangkup rumah tangga (suami/istri, anak/cucu Ul.28:4a+11a). Mencangkup kesehatan : ststus/kedudukan dll.

    II. Plus Minus Berkat Jasmaniah
    Sebagai mahluk dinamis, manusia bisa menggunakan berkat yg ada pdnya utk tujuan baik (nilai plus) tetapi bisa juga utk tujuan buruk (bernilai minus). Mari kita lihat kebenaran untuk membantu kita memahami dan untuk bisa mempergunakannya dg bijaksana, membuatnya bernilai plus bukan minus.

    Ditulis oleh Liston Manurung

    HASIL KAJIAN:
    TUAN MOHAMAD FAIZAL BIN TUAN MOHAMAD
    DIPLOMA PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN ISLAM...

    SUMBER INTERNET.....

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum,
    BERKAT
    Secara umum kita hanya boleh katakan BERKAT itu adalah pertambahan dan peningkatan sesuatu dalam kebaikan sama ada ianya secara zahir mahu pun batin. Apapun yang pasti, para ulama' mendefinisikan berkat itu sebagai 'limpahan ketuhanan' yang tercurah ke atas apa sahaja yang dikehendaki oleh Allah Ta'ala bagi memperlihatkan kebaikan perkara tersebut. Ada orang tidak percaya dengan berkat.Berkat itu sebenarnya wujud namun hanya dapat dirasai oleh jiwa sanubari yang halus kerana ianya terlalu abstrak untuk diungkapkan oleh lisan bahkan kadangkala tak terlintas di pemikiran.

    Dalil-dalil kewujudan BERKAT.
    Di sini saya kemukakan beberapa dalil daripada al Quran mengenai kewujudan dalil. Berkat itu sebenarnya ada di mana-mana, tempat dan boleh menimpa sesiapa sahaja..

    Dalil daripada al Quran:

    1) Allah Maha Berkat.
    Firman Allah Ta'ala mafhumnya: Kemudian Kami ciptakannya menjadi suatu bentuk yang lain. Maka Maha BERKAT Allah sebaik-baik pencipta. (Surah al Mukminun: 14)

    2) Al Quran yang Berkat.
    Firman Allah Ta'ala mafhumnya: Dan (al Quran) ini adalah kitab yang telah Kami turunkan, diBERKATI serta menjadi pembenar kepada kitab-kitab sebelumnya. (Surah al An'aam: 92)

    RAHMAT
    manakala Rahmat pula dapat diertikan sebagai kasih sayang di mana ia berbentuk satu kurniaan atau pemberian daripada Allah.kita sering mengatakan "hujan itu rahmat Allah"..dari sini kita dapat mengetahui bahawa ianya adalah satu kurniaan...

    Dalil-dalil kewujudan RAHMAT..
    disini saya sertakan beberapa dalil mengenai rahmat..
    Allah swt berfirman: “Sesungguhnya rahmat Allah itu dekat pada orang-orang yang berbuat baik.” (QS. Al A’raf:56)

    dalil daripada hadith..
    Dari Abu Hurairah ra berkata: “Saya telah mendengar Rasulullah saw bersabda, “Rahmat Allah terdapat dalam seratus bagian, maka ditahan pada-Nya yang sembilan puluh sembilan dan diturunkan di bumi satu bagian, maka dengan satu bagian itu masing-masing makhluk berkasih sayang sehingga kuda mengangkat kakinya karena kuatir menginjak anaknya.” (HR. Muslim)

    Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesungguhnya Allah mempunyai seratus rahmat, diturunkan ke bumi hanya satu rahmat untuk penduduk dunia, maka mencukupi hingga habis ajal mereka, dan Allah akan mencabut rahmat itu yang satu pada hari kiamat untuk menggenapkan pada yang sembilan puluh sembilan, untuk diberikannya kepada para wali dan ahli taat kepada-Nya.” (HR. Muslim)

    sumber daripada:
    http://cahyaislam.wordpress.com/2009/05/17/rahmat-allah-swt/
    dan..
    http://wwwhumair-humair.blogspot.com/2008/02/keberkatan.html

    KAJIAN DARIPADA:
    MUHAMMAD UMAIR BIN MOHD SANI
    DIPLOMA PENGAJIAN ISLAM DAN PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA.

    ReplyDelete
  3. NAMA : NOR ADILLA AKMA BTE MOHD NASIR (080970)
    DIPLOMA PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN ISLAM
    RAHMAT DAN BERKAT................
    APAKAH ITU RAHMAT

    ..Satu lagi rahsia yang kurang manusia bincangkan ialah di Padang Mahsyar nanti, Kita selalu mengucapkan Rahmat Allah, akan tetapi tahukah kita kenapa di Dalam Al-Quran selalu di sebut perkataan Rahmat ? dan sebenarnya Al-Quran diturunkan ke bumi juga adalah kerana Rahmat ( Al-Quran diangkat ke langit pada suatu masa nanti adalah juga kerana Rahmat =è Rahmat Yang Hilang) ..Munculnya Rasul terakhir juga adalah kerana Rahmat kerana Baginda DiGelar Manusia Rahmat, Munculnya bumi juga adalah Rahmat, Manusia dijadikan Allah juga adalah Kerana Rahmat..Iblis dijadikan Allah juga adalah kerana Rahmat, manusia masuk syurga adalah kerana Pahala Ataupun Rahmat..Sebenarnya bukankah Rasulullah S.A.W. telah mengatakan manusia yang di Padang Mahsyar ,jika dipandang Allah S.W.T. Yang Maha Agong dengan Pandangan Rahmat, Maka beruntunglah manusia itu..

    Sesunguhnya pancaindera manusia adalah Rahmat Allah kepada manusia, bayangkan kerana Rahmat Allah, munculnya mata, dan kerana Rahmat Allah juga mata adalah sepasang bukannya satu, begitu juga tangan dijadikan dengan Rahmat Allah sepasang ( ada tangan kanan dan tangan kiri – sebenarnya jika manusia dijadikan cacat tanpa satu pancainderapun, manusia adalah beruntung kerana dia muncul dalam keadaan tidak sempurna dekat bumi kerana kejadian manusia adalah Rahmat Teragong, ini adalah kerana walau siapapun kita sebagai Mahkluk Allah, kita adalah Khalifah Rahmat Allah Di Bumi ini..

    Dan sebenarnya perkara yang pertama sekali di jadikan Allah Yang Maha Agong adalah RAHMAT…..RAHMAT……RAHMAT….

    MALAYSIA MUNCUL DI DUNIA DAN ANGKASA ADALAH KERANA RAHMAT…RAHMAT…RAHMAT ALLAH YANG MAHA AGONG.
    ( TIDAK MELAYU HILANG DI DUNIA, INSYAALLAH.)

    INSYAALLAH

    APAKAH YANG DIKATAKAN BERKAT..........
    Sebenarnya banyak ‘alim ulama’ telah memberikan penjelasan tentang makna “Berkat” ini. Supaya senang di fahami berkat bermakna “Kebaikan yang Bertambah, Berterusan dan Berpanjangan”. Contoh yang paling mudah kita perhatikan firman Allah dalam Surah Ali ‘Imran ayat 96 berikut;


    Sesungguhnya rumah yang mula-mula dibangun untuk (tempat beribadat) manusia, ialah Baitullah yang di Bakkah (Mekah) yang diberkahi dan menjadi petunjuk bagi semua manusia.
    Allah s.w.t. memberitahu kepada kita bahawa Baitullah (Masjidil Haram) itu adalah tempat yang berkat. Keberkatannya dapat dilihat dengan kebaikan yang semakin hari semakin bertambah dimana manusia mengunjunginya dari dahulu sejak zaman nabi Ibrahim a.s. sehingga kini kunjungan manusia sentiasa berterusan dan berpanjangan.
    Kalau ditilik kepada kehidupan seharian kita bagaimana kita dapat melihat bahawa Allah telah mengurniakan keberkatan kepada kehidupan kita? Adakah yang dikurniakan kepada kita oleh Allah itu kebaikannya bertambah, Kebaikannya berpanjangan dan berterusan?
    Kalau dilihat kepada keberkatan rezeki, Allah mengurniakan kepada seseorang itu harta benda. Semakin banyak harta bendanya maka semakin banyak dia membuat kebajikan, semakin bertambah takwa dia kepada Allah. Hidup dia dirahmati Allah dan dijauhi dari segala bala bencana di dunia dan azab di akhirat.
    Kalau tiada keberkatan, walaupun harta bendanya semakin bertambah, hidupnya pasi tidak akan bahagia dan semakin jauh dia daripada mengingati Allah s.w.t.
    Dengan sebab itu maksud keberkatan yang sebenar ialah bertambah kebaikannya dan ketaatannya kepada Allah s.w.t.

    ReplyDelete
  4. SIAPA LUQMAN AL-HAKIM
    LUQMAN A-HAKIM adalah seorang yang soleh. Berkat kesolehannya Allah SWT telah memberikan beberapa hikmat dan ‘faslul kitab’ kepadanya. Faslul kitab adalah cakap yang membezakan perkara perkara yang betul dengan yang batil. Allah Azzawajalla juga telah memuliakan Luqman Al-Hakim dengan makrifat, ilmu dan penilaian yang sahih.

    Untuk berkenalan dengan Luqman Al-Hakim ikutilah pertemuan seorang lelaki yang datang menemuinya untuk belajar dan bertanya sesuatu kepada beliau.:-
    Lelaki: Maaf tuan, adakah tuan bernama Luqman?

    Luqman: Ya, saya Luqman.

    Lelaki: Adakah tuan seorang pengembala kambing?

    Luqman: Ya, betul.

    Lelaki: Mengapa tuan hitam?

    Luqman: Adapun kehitaman aku ini hanyalah pada zahir saja. Adakah sesuatu yang menarik perhatianmu tentang diriku?

    Lelaki:Ramai benar manusia yang duduk bersama tuan, senangnya mereka masuk keluar rumah tuan dan mereka juga merasa senang dan reda mendengar ucapan tuan.

    Luqman: Wahai anak saudaraku, jika engkau mahu mendengar dan melaksanakan apa yang aku katakan kepadamu, engkau juga akan menjadi seperti mereka.

    Kemudian Luqman Al-Hakim meneruskan bicara: Aku menundukkan pandanganku, aku memelihara lidahkum aku menjaga makananku, aku bercakap hanya yang benar, aku memenuhi janjiku,aku memuliakan tetamuku, aku mengambil berat tentang jiranku, aku meninggalkan perkara yang tidak penting bagiku. Itulah yang menjadikan aku seprti yang engkau lihat.

    Luqman juga memberikan hikmat dan ilmu kepada anak-anaknya untuk menerangi jalan hidup mereka serta membimbing mereka menjalani kehidupan yang benar lagi lurus. Inilah kewajipan seorang bapa kepada anak-anaknya. Dengan segala pengajaran dan pendidikan itu, anak-anak akan menjadi orang yang baik dan menjadi penolong dan meneruskan perjuangannya.

    Oleh itu kita ikutilah wasiat Luqman Al-Hakim kepada anak-anaknya, diharapkan segala wasiat itu bakal menjadi penyuluh dalam perjalanan hidup kita agar kita menjadi insan yang berjaya dalam hidup di dunia dan akhirat.

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum ustaz afif...

    perbezaan antaera berkat dan rahmat....


    Kalau kita mendengar nasyid ini sambil menghayati senikatanya tentu kita akan dapat merasakan sesuatu keindahan jika sekiranya kita benar-benar memahami erti keberkatan hidup ini.

    Bila di sebut perkataan “Berkat” seolah-olah sesuatu yang biasa sangat di dengari namun jika di tanya pada diri sendiri apa makna berkat kadangkala terpinga-pinga juga nak menjawabnya.

    Saya pernah bertanya dengan seorang sahabat tentang makna berkat ini, dia menjawab berkat ialah rahmat dari Allah. Saya bertanya lagi boleh bagi satu contoh, dia akhirnya merapu-rapu memberikan contoh yang tak ada kaitan langsung dengan soalan yang di tanya.

    Sebenarnya banyak ‘alim ulama’ telah memberikan penjelasan tentang makna “Berkat” ini. Supaya senang di fahami berkat bermakna “Kebaikan yang Bertambah, Berterusan dan Berpanjangan”. Contoh yang paling mudah kita perhatikan firman Allah dalam Surah Ali ‘Imran ayat 96 berikut;


    Sesungguhnya rumah yang mula-mula dibangun untuk (tempat beribadat) manusia, ialah Baitullah yang di Bakkah (Mekah) yang diberkahi dan menjadi petunjuk bagi semua manusia.

    Allah s.w.t. memberitahu kepada kita bahawa Baitullah (Masjidil Haram) itu adalah tempat yang berkat. Keberkatannya dapat dilihat dengan kebaikan yang semakin hari semakin bertambah dimana manusia mengunjunginya dari dahulu sejak zaman nabi Ibrahim a.s. sehingga kini kunjungan manusia sentiasa berterusan dan berpanjangan.

    Kalau ditilik kepada kehidupan seharian kita bagaimana kita dapat melihat bahawa Allah telah mengurniakan keberkatan kepada kehidupan kita? Adakah yang dikurniakan kepada kita oleh Allah itu kebaikannya bertambah, Kebaikannya berpanjangan dan berterusan?

    Kalau dilihat kepada keberkatan rezeki, Allah mengurniakan kepada seseorang itu harta benda. Semakin banyak harta bendanya maka semakin banyak dia membuat kebajikan, semakin bertambah takwa dia kepada Allah. Hidup dia dirahmati Allah dan dijauhi dari segala bala bencana di dunia dan azab di akhirat.

    Kalau tiada keberkatan, walaupun harta bendanya semakin bertambah, hidupnya pasi tidak akan bahagia dan semakin jauh dia daripada mengingati Allah s.w.t.

    Dengan sebab itu maksud keberkatan yang sebenar ialah bertambah kebaikannya dan ketaatannya kepada Allah s.w.t.

    Saya ingin berkongsi tentang dua kisah benar yang saya sendiri melihatnya sebagai satu renungan mudah-mudahan senang kita nak fahami erti keberkatan ini.

    ReplyDelete
  6. dalam kehidupan seharian, perkataan rahmat sering dikaitkan dengan apa jua kebaikan yang dikurniakan Allah s.w.t kepada kita. Umpamanya kita mengatakan ``hujan itu rahmat dari Allah.''
    Begitu juga orang-orang Islam dituntut mengucapkan salam yang bermaksud ``kesejahteraan'' kepada saudara-saudara seagama. Kita yang menerima salam pula menjawab dengan berdoa kepada pemberi salam yang bermaksud ``kesejahteraan dan rahmat Allah untukmu.''
    Setiap kali solat, kita juga memohon rahmat dari Allah iaitu dengan memberikan salam selepas tahyat akhir. Begitu juga ketika duduk antara dua sujud, kita memohon rahmat Allah selepas memohon keampunan-Nya.
    Maka apakah maksud rahmat itu sama dengan pahala? Begitu juga apabila difirmankan bahawa ``Kami utuskan Rasululllah untuk membawa rahmat bagi sekelian alam,'' tentulah maksudnya lebih luas daripada sekadar pahala.
    Rahmat boleh diertikan sebagai kebaikan yang dikurniakan Allah kepada sekelian makhluknya, iaitu apa jua yang dicipta-Nya termasuklah tumbuh-tumbuhan, haiwan, jin dan manusia. Allah mengurniakan rahmat di atas sifat Ar-Rahman yang bermaksud Maha Pemurah.
    Sifat Ar-Rahman itu dirangkumkan dengan Ar-Rahim yang bermakna Maha Penyayang. Ini kita lafazkan bersama Bismillah.
    Betapa pemurahnya Allah sehingga mereka yang kafir, kufur dan berdosa masih diberikan rezeki, kekayaan, kegembiraan di dunia dan yang paling penting ialah peluang untuk bertaubat sebelum mati. Itulah rahmat-Nya.
    Berbeza sekali dengan kita manusia yang mudah mengutuk, memaki, memfitnah, mencerca orang lain yang belum tentu melakukan kesalahan terhadap kita. Jika manusia marah, janganlah diharap orang yang dimarahi akan menerima sebarang bantuan daripadanya.
    Awang tidak berhasrat untuk mengkategorikan penjelasan Awang ini dari sudut tasauf atau tauhid, cuma hendaklah menjelaskan perbezaan pahala dan rahmat.
    Maka rahmat yang dimaksudkan itu sebenarnya amatlah berbeza daripada pahala. Pengertiannya adalah lebih besar kerana meliputi sekelian makhluk-Nya.
    Rahmat meliputi segala kebaikan sama ada di dunia, apatah lagi di akhirat. Kita memohon rahmat Allah bukan semata-mata kerana mahu masuk syurga, tetapi kerana kita perlukan segala kurniaan-Nya zahir dan batin...termasuk solat, ibadat, hidup dan mati.
    Setiap hari kita lafazkan dalam doa iftitah yang antara lain bermaksud ``solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah kerana Allah.'' Ertinya kita menunaikan solat adalah atas rahmat dan kurniaan Allah, begitu juga segala ibadat, kehidupan dan kematian kita.

    ReplyDelete
  7. Orang yang tidak berharapkan rahmat daripada Allah sebenarnya penuh dengan sifat `keakuan' yang amat bertentangan dengan sifat seorang `hamba' Allah.
    Apabila seseorang hamba diberikan rahmat-Nya, mudah-mudahan segala perangainya, perbuatannya, malah tutur katanya akan berada di atas kebenaran dan bimbingan Allah.
    Jika kita tidak mendapat rahmat Allah, dibimbangi secara tidak disedari kita akan melakukan perkara-perkara yang dilarang-Nya termasuk memfitnah, mengumpat, mencarut, memaki-hamun. Memadaikah kita bersembahyang, menutup night club dan mahukan hudud sedangkan mulut kita masih membawa kebinasaan kepada ummah kerana keceluparan?
    Disebabkan terlalu mengejar pahala, kita terlupa kepada rahmat Allah dan akhirnya timbul sifat keakuan yang secara halus dan tidak disedari menyebabkan kita mudah dipengaruhi nafsu dan bisikan syaitan.
    Ingatlah bahawa memohon rahmat dari Allah adalah bererti kita sentiasa bertawakal kepada-Nya. Bertawakal ertinya membuang sifat keakuan kerana sebagai hamba kita sebenarnya tiada daya upaya. Janganlah kita `menyogokkan' pahala kepada orang lain sedangkan rahmat yang dikurniakan kepada kita sudah tidak terkira banyaknya.
    Kekayaan, kesihatan, keamanan, kegembiraan, keimanan, keilmuan dan pelbagai lagi sebenarnya adalah kurniaan Allah. Jika kita lupa kepada hakikat ini akhirnya kita akan jadi takbur, riak dan dibimbangi Allah akan menarik rahmat-Nya daripada kita.
    Andainya kita sentiasa tunduk dan tawaduk di atas segala rahmat-Nya, mudah-mudahan Allah akan melimpahkan sifat Ar Rahim pula kepada kita. Seperti kata Sheikh Abdul Qadir Jalaini, ``ketika itu akan menjadilah seseorang itu seperti bayi dalam belaian Yang Maha Penyayang.''

    ReplyDelete
  8. Perbezaan di antara berkat dan rahmat ialah di mana banyak ‘alim ulama’ telah memberikan penjelasan tentang makna “Berkat” ini. Supaya senang di fahami berkat bermakna “Kebaikan yang Bertambah, Berterusan dan Berpanjangan”.Contoh yang paling mudah kita perhatikan firman Allah dalam Surah Ali ‘Imran ayat 96 yang bermaksud;

    Sesungguhnya rumah yang mula-mula dibangun untuk (tempat beribadat) manusia, ialah Baitullah yang di Bakkah (Mekah) yang diberkahi dan menjadi petunjuk bagi semua manusia.

    Allah s.w.t. memberitahu kepada kita bahawa Baitullah (Masjidil Haram) itu adalah tempat yang berkat. Keberkatannya dapat dilihat dengan kebaikan yang semakin hari semakin bertambah dimana manusia mengunjunginya dari dahulu sejak zaman nabi Ibrahim a.s. sehingga kini kunjungan manusia sentiasa berterusan dan berpanjangan. Kalau dilihat kepada keberkatan rezeki, Allah mengurniakan kepada seseorang itu harta benda. Semakin banyak harta bendanya maka semakin banyak dia membuat kebajikan, semakin bertambah takwa dia kepada Allah. Hidup dia dirahmati Allah dan dijauhi dari segala bala bencana di dunia dan azab di akhirat.Dengan sebab itu maksud keberkatan yang sebenar ialah bertambah kebaikannya dan ketaatannya kepada Allah s.w.t manalakala makna rahmat antara lain ialah ``belas kasihan; kurnia; berkat,''Dalam kehidupan seharian, perkataan rahmat sering dikaitkan dengan apa jua kebaikan yang dikurniakan Allah s.w.t kepada kita. Umpamanya kita mengatakan ``hujan itu rahmat dari Allah.'' Rahmat boleh diertikan sebagai kebaikan yang dikurniakan Allah kepada sekelian makhluknya, iaitu apa jua yang dicipta-Nya termasuklah tumbuh-tumbuhan, haiwan, jin dan manusia. Allah mengurniakan rahmat di atas sifat Ar-Rahman yang bermaksud Maha Pemurah.

    rujukan:attazkirah.word express.com

    -Nur Sakinah bt Merikan (080649) DUUS 4C
    -Shafiqah Akidah bt Saha (080652)DUUS 4C
    -Hazwani bt Yusuff (080717) DUUS 4A

    ReplyDelete
  9. Siapa Luqman Al-Hakim??

    Luqman itu adalah anak kepada Faghur bin Nakhur bin Tarikh (Azar), dengan demikian litu Luqman adalah anak saudara kepada Nabi Ibrahim a.s.; atau dikatakan juga Luqman itu anak saudara kepada Nabi Ayub a.s.

    Diriwayatkan juga bahawa Luqman telah hidup lama sampai seribu (1,000) tahun sehingga dapat menemui zaman kebangkitan Nabi Daud a.s., bahkan ia pernah juga menolong Nabi Daud a.s. dengan memberikan kepadanya Hikmah atau kebijaksanaan. Luqman pernah menjadi Kadi, yakni hakim, untuk mengadili perbicaraan kaum Bani Israel.


    Para ulama’ semuanya sepakat mengatakan Luqman itu seorang yang Ahli Hikmah (bijak bistari), bukan seorang nabi, kerana lafaz hikmah dalam ayat di atas dimaknakan ‘kenabian’. Dan dikatakan juga apabila Luqman disuruh pilih antara Hikmah (kebijaksanaan) dengan Nubuwwah (kenabian), dipilihnya hikmah.

    ReplyDelete
  10. Assalammualaikum ...
    Berkat umumnya boleh katakan pertambahan dan peningkatan sesuatu dalam kebaikan sama ada ianya secara zahir mahu pun batin.Ulama' mentakrifkan berkat itu sebagai limpahan ketuhanan yang tercurah ke atas apa sahaja yang dikehendaki oleh Allah Ta'ala bagi memperlihatkan kebaikan perkara tersebut.Berkat sebenarnya wujud namun hanya dapat dirasai oleh jiwa sanubari yang halus kerana ianya terlalu abstrak untuk diungkapkan oleh lisan bahkan kadangkala tak terlintas di pemikiran.Dalil-dalil kewujudan Berkat boleh dirujuk melalui al-quran,dalil melalui al-quran:Firman Allah Ta'ala mafhumnya: Kemudian Kami ciptakannya menjadi suatu bentuk yang lain. Maka Maha BERKAT Allah sebaik-baik pencipta. (Surah al Mukminun: 14)

    Orang yang tidak berharapkan rahmat daripada Allah sebenarnya penuh dengan sifat `keakuan' yang amat bertentangan dengan sifat seorang `hamba' Allah. Apabila seseorang hamba diberikan rahmat-Nya, mudah-mudahan segala perangainya, perbuatannya, malah tutur katanya akan berada di atas kebenaran dan bimbingan Allah.
    Rahmat pula bererti sebagai kasih sayang di mana ia berbentuk satu kurniaan atau pemberian daripada Allah.kita sering mengatakan "hujan itu rahmat Allah"..dari sini kita dapat mengetahui bahawa ianya adalah satu kurniaan.Dalil-dalil kewujudan rahmat boleh dilihat berdasarkan firman Allah: “Sesungguhnya rahmat Allah itu dekat pada orang-orang yang berbuat baik.” (QS. Al A’raf:56).Kita boleh merujuk dalil daripada hadith iaitu Dari Abu Hurairah ra berkata: “Saya telah mendengar Rasulullah saw bersabda, “Rahmat Allah terdapat dalam seratus bagian, maka ditahan pada-Nya yang sembilan puluh sembilan dan diturunkan di bumi satu bagian, maka dengan satu bagian itu masing-masing makhluk berkasih sayang sehingga kuda mengangkat kakinya karena kuatir menginjak anaknya.” (HR. Muslim)


    Mohamad Fadhlan Bin Mohd Ghazali(080509)
    Muhd Norhasliq Bin Ramle(080341)
    Nurul Huda Bt Ishak(080525)
    Nor Syuhaidah Bt Abu Bakar(080581)
    Siti Nur Syakirah Bt Mohd Salleh(080635)

    ReplyDelete
  11. Aqilah dan HuzailaApril 14, 2010 at 1:29 AM

    Assalamualaikum..

    BERKAT.
    Sebenarnya banyak ‘alim ulama’ telah memberikan penjelasan tentang makna “Berkat” ini. Supaya senang di fahami berkat bermakna “Kebaikan yang Bertambah, Berterusan dan Berpanjangan”. Contoh yang paling mudah kita perhatikan firman Allah dalam Surah Ali ‘Imran ayat 96 berikut;

    Sesungguhnya rumah yang mula-mula dibangun untuk (tempat beribadat) manusia, ialah Baitullah yang di Bakkah (Mekah) yang diberkahi dan menjadi petunjuk bagi semua manusia.

    Allah s.w.t. memberitahu kepada kita bahawa Baitullah (Masjidil Haram) itu adalah tempat yang berkat. Keberkatannya dapat dilihat dengan kebaikan yang semakin hari semakin bertambah dimana manusia mengunjunginya dari dahulu sejak zaman nabi Ibrahim a.s. sehingga kini kunjungan manusia sentiasa berterusan dan berpanjangan.

    Kalau ditilik kepada kehidupan seharian kita bagaimana kita dapat melihat bahawa Allah telah mengurniakan keberkatan kepada kehidupan kita? Adakah yang dikurniakan kepada kita oleh Allah itu kebaikannya bertambah, Kebaikannya berpanjangan dan berterusan?

    Kalau dilihat kepada keberkatan rezeki, Allah mengurniakan kepada seseorang itu harta benda. Semakin banyak harta bendanya maka semakin banyak dia membuat kebajikan, semakin bertambah takwa dia kepada Allah. Hidup dia dirahmati Allah dan dijauhi dari segala bala bencana di dunia dan azab di akhirat.

    Kalau tiada keberkatan, walaupun harta bendanya semakin bertambah, hidupnya pasi tidak akan bahagia dan semakin jauh dia daripada mengingati Allah s.w.t.

    Dengan sebab itu maksud keberkatan yang sebenar ialah bertambah kebaikannya dan ketaatannya kepada Allah s.w.t.

    RAHMAT.
    Makna rahmat secara umumnya bermaksud kasih sayang samada kasih sayang antara pencipta terhadap hamba-Nya , atau pun kasih sayang sesama makhluk.

    Dalilnya :

    Firman Allah swt dalam surah al-fath ayat 29 :
    Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersama dengan dia adalah keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka.

    Sabda Rasulullah saw dari Abu Hurairah r.a :

    “Ketika Allah swt menentukan takdir makhluk-Nya , dia menuliskan di dalam kitab-Nya di atas Arasy :

    Sesungguhnya rahmat-Ku mengalahkan (mengatasi) Marah-Ku
    (Hadis Muttafaqun ‘Alaih , Bukhari : 3194 , Muslim : 2751)

    Begitu juga dengan sabda Rasulullah saw yang lain , juga dari Abu Hurairah ra :

    “Allah swt memiliki 100 rahmat.Dari Rahmat-rahmat itu dia menurunkan 1 rahmat untuk para Jin , manusia , haiwan dan binatang melata.Dengan rahmat itu juga para makhluk dapat berkasih sayang , berlemah lembut , dan dengannya juga binatang buas menyayangi anak-anaknya.Allah swt mengakhirkan 99 rahmat-Nya yang akan diberikan kepada hamba-hamba-Nya pada hari kiamat nanti.”

    (Hadis Muttafaqun ‘alaih , Bukhari : 6000 dan Muslim : 2752)

    NOOR AQILAH BINTI RAHIM 090013 (DPSM 3)
    NOR HUZAILA BITI YAACOB (DPPI 3)

    ReplyDelete
  12. Berkat umumnya boleh katakan pertambahan dan peningkatan sesuatu dalam kebaikan sama ada ianya secara zahir mahu pun batin.Ulama' mentakrifkan berkat itu sebagai limpahan ketuhanan yang tercurah ke atas apa sahaja yang dikehendaki oleh Allah Ta'ala bagi memperlihatkan kebaikan perkara tersebut.Berkat sebenarnya wujud namun hanya dapat dirasai oleh jiwa sanubari yang halus kerana ianya terlalu abstrak untuk diungkapkan oleh lisan bahkan kadangkala tak terlintas di pemikiran.Dalil-dalil kewujudan Berkat boleh dirujuk melalui al-quran,dalil melalui al-quran:Firman Allah Ta'ala mafhumnya: Kemudian Kami ciptakannya menjadi suatu bentuk yang lain. Maka Maha BERKAT Allah sebaik-baik pencipta. (Surah al Mukminun: 14)

    Orang yang tidak berharapkan rahmat daripada Allah sebenarnya penuh dengan sifat `keakuan' yang amat bertentangan dengan sifat seorang `hamba' Allah. Apabila seseorang hamba diberikan rahmat-Nya, mudah-mudahan segala perangainya, perbuatannya, malah tutur katanya akan berada di atas kebenaran dan bimbingan Allah.
    Rahmat pula bererti sebagai kasih sayang di mana ia berbentuk satu kurniaan atau pemberian daripada Allah.kita sering mengatakan "hujan itu rahmat Allah"..dari sini kita dapat mengetahui bahawa ianya adalah satu kurniaan.Dalil-dalil kewujudan rahmat boleh dilihat berdasarkan firman Allah: “Sesungguhnya rahmat Allah itu dekat pada orang-orang yang berbuat baik.” (QS. Al A’raf:56).Kita boleh merujuk dalil daripada hadith iaitu Dari Abu Hurairah ra berkata: “Saya telah mendengar Rasulullah saw bersabda, “Rahmat Allah terdapat dalam seratus bagian, maka ditahan pada-Nya yang sembilan puluh sembilan dan diturunkan di bumi satu bagian, maka dengan satu bagian itu masing-masing makhluk berkasih sayang sehingga kuda mengangkat kakinya karena kuatir menginjak anaknya.” (HR. Muslim)

    MUHAMMAD SYAFIQ MOHD NASER 080690 DUUS 4A

    ReplyDelete
  13. Berkat umumnya boleh katakan pertambahan dan peningkatan sesuatu dalam kebaikan sama ada ianya secara zahir mahu pun batin.Ulama' mentakrifkan berkat itu sebagai limpahan ketuhanan yang tercurah ke atas apa sahaja yang dikehendaki oleh Allah Ta'ala bagi memperlihatkan kebaikan perkara tersebut.Berkat sebenarnya wujud namun hanya dapat dirasai oleh jiwa sanubari yang halus kerana ianya terlalu abstrak untuk diungkapkan oleh lisan bahkan kadangkala tak terlintas di pemikiran.Dalil-dalil kewujudan Berkat boleh dirujuk melalui al-quran,dalil melalui al-quran:Firman Allah Ta'ala mafhumnya: Kemudian Kami ciptakannya menjadi suatu bentuk yang lain. Maka Maha BERKAT Allah sebaik-baik pencipta. (Surah al Mukminun: 14)

    Orang yang tidak berharapkan rahmat daripada Allah sebenarnya penuh dengan sifat `keakuan' yang amat bertentangan dengan sifat seorang `hamba' Allah. Apabila seseorang hamba diberikan rahmat-Nya, mudah-mudahan segala perangainya, perbuatannya, malah tutur katanya akan berada di atas kebenaran dan bimbingan Allah.
    Rahmat pula bererti sebagai kasih sayang di mana ia berbentuk satu kurniaan atau pemberian daripada Allah.kita sering mengatakan "hujan itu rahmat Allah"..dari sini kita dapat mengetahui bahawa ianya adalah satu kurniaan.Dalil-dalil kewujudan rahmat boleh dilihat berdasarkan firman Allah: “Sesungguhnya rahmat Allah itu dekat pada orang-orang yang berbuat baik.” (QS. Al A’raf:56).Kita boleh merujuk dalil daripada hadith iaitu Dari Abu Hurairah ra berkata: “Saya telah mendengar Rasulullah saw bersabda, “Rahmat Allah terdapat dalam seratus bagian, maka ditahan pada-Nya yang sembilan puluh sembilan dan diturunkan di bumi satu bagian, maka dengan satu bagian itu masing-masing makhluk berkasih sayang sehingga kuda mengangkat kakinya karena kuatir menginjak anaknya.” (HR. Muslim)

    MUHAMMAD ISKHANDAR BIN ABDUL AZIZ-080528
    MUHAMMAD SUHAIMI BIN ABDUL RAHMAN-080596
    MUHAMMAD AMMAR AL-HUSAINI BIN RAHIMIN-080727
    DUUS 4A

    ReplyDelete
  14. BERKAT
    Secara umum kita hanya boleh katakan BERKAT itu adalah pertambahan dan peningkatan sesuatu dalam kebaikan sama ada ianya secara zahir mahu pun batin. Apapun yang pasti, para ulama' mendefinisikan berkat itu sebagai 'limpahan ketuhanan' yang tercurah ke atas apa sahaja yang dikehendaki oleh Allah Ta'ala bagi memperlihatkan kebaikan perkara tersebut. Ada orang tidak percaya dengan berkat.Berkat itu sebenarnya wujud namun hanya dapat dirasai oleh jiwa sanubari yang halus kerana ianya terlalu abstrak untuk diungkapkan oleh lisan bahkan kadangkala tak terlintas di pemikiran.

    Dalil-dalil kewujudan BERKAT.
    Di sini saya kemukakan beberapa dalil daripada al Quran mengenai kewujudan dalil. Berkat itu sebenarnya ada di mana-mana, tempat dan boleh menimpa sesiapa sahaja..

    Dalil daripada al Quran:

    1) Allah Maha Berkat.
    Firman Allah Ta'ala mafhumnya: Kemudian Kami ciptakannya menjadi suatu bentuk yang lain. Maka Maha BERKAT Allah sebaik-baik pencipta. (Surah al Mukminun: 14)

    2) Al Quran yang Berkat.
    Firman Allah Ta'ala mafhumnya: Dan (al Quran) ini adalah kitab yang telah Kami turunkan, diBERKATI serta menjadi pembenar kepada kitab-kitab sebelumnya. (Surah al An'aam: 92)

    RAHMAT
    manakala Rahmat pula dapat diertikan sebagai kasih sayang di mana ia berbentuk satu kurniaan atau pemberian daripada Allah.kita sering mengatakan "hujan itu rahmat Allah"..dari sini kita dapat mengetahui bahawa ianya adalah satu kurniaan...

    Dalil-dalil kewujudan RAHMAT..
    disini saya sertakan beberapa dalil mengenai rahmat..
    Allah swt berfirman: “Sesungguhnya rahmat Allah itu dekat pada orang-orang yang berbuat baik.” (QS. Al A’raf:56)

    dalil daripada hadith..
    Dari Abu Hurairah ra berkata: “Saya telah mendengar Rasulullah saw bersabda, “Rahmat Allah terdapat dalam seratus bagian, maka ditahan pada-Nya yang sembilan puluh sembilan dan diturunkan di bumi satu bagian, maka dengan satu bagian itu masing-masing makhluk berkasih sayang sehingga kuda mengangkat kakinya karena kuatir menginjak anaknya.” (HR. Muslim)

    Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesungguhnya Allah mempunyai seratus rahmat, diturunkan ke bumi hanya satu rahmat untuk penduduk dunia, maka mencukupi hingga habis ajal mereka, dan Allah akan mencabut rahmat itu yang satu pada hari kiamat untuk menggenapkan pada yang sembilan puluh sembilan, untuk diberikannya kepada para wali dan ahli taat kepada-Nya.” (HR. Muslim)

    mohd quayyum bin ibrahim 080323 dpik 4a

    ReplyDelete
  15. Perbezaan di antara berkat dan rahmat ialah di mana banyak ‘alim ulama’ telah memberikan penjelasan tentang makna “Berkat” ini. Supaya senang di fahami berkat bermakna “Kebaikan yang Bertambah, Berterusan dan Berpanjangan”.Contoh yang paling mudah kita perhatikan firman Allah dalam Surah Ali ‘Imran ayat 96 yang bermaksud;

    Berkat umumnya boleh katakan pertambahan dan peningkatan sesuatu dalam kebaikan sama ada ianya secara zahir mahu pun batin.Ulama' mentakrifkan berkat itu sebagai limpahan ketuhanan yang tercurah ke atas apa sahaja yang dikehendaki oleh Allah Ta'ala bagi memperlihatkan kebaikan perkara tersebut.Berkat sebenarnya wujud namun hanya dapat dirasai oleh jiwa sanubari yang halus kerana ianya terlalu abstrak untuk diungkapkan oleh lisan bahkan kadangkala tak terlintas di pemikiran.Dalil-dalil kewujudan Berkat boleh dirujuk melalui al-quran,dalil melalui al-quran:Firman Allah Ta'ala mafhumnya: Kemudian Kami ciptakannya menjadi suatu bentuk yang lain. Maka Maha BERKAT Allah sebaik-baik pencipta. (Surah al Mukminun: 14)

    RAHMAT.
    Makna rahmat secara umumnya bermaksud kasih sayang samada kasih sayang antara pencipta terhadap hamba-Nya , atau pun kasih sayang sesama makhluk.

    Dalilnya :

    Firman Allah swt dalam surah al-fath ayat 29 :
    Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersama dengan dia adalah keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka.

    Sabda Rasulullah saw dari Abu Hurairah r.a :

    “Ketika Allah swt menentukan takdir makhluk-Nya , dia menuliskan di dalam kitab-Nya di atas Arasy :

    Sesungguhnya rahmat-Ku mengalahkan (mengatasi) Marah-Ku
    (Hadis Muttafaqun ‘Alaih , Bukhari : 3194 , Muslim : 2751)

    Begitu juga dengan sabda Rasulullah saw yang lain , juga dari Abu Hurairah ra :

    “Allah swt memiliki 100 rahmat.Dari Rahmat-rahmat itu dia menurunkan 1 rahmat untuk para Jin , manusia , haiwan dan binatang melata.Dengan rahmat itu juga para makhluk dapat berkasih sayang , berlemah lembut , dan dengannya juga binatang buas menyayangi anak-anaknya.Allah swt mengakhirkan 99 rahmat-Nya yang akan diberikan kepada hamba-hamba-Nya pada hari kiamat nanti.”

    (Hadis Muttafaqun ‘alaih , Bukhari : 6000 dan Muslim : 2752)


    rujukan internet

    ahmadaizuddin bin adam 080462 dpik 4a
    muhd shanoor azwan b. saari 080457 dpik 4c

    ReplyDelete