Wednesday, January 20, 2010

Non Muslim menggunakan perkataan "Allah".


Apakah pandangan anda tentang isu ini?.

9 comments:

  1. salam..
    Saya rasa kita perlu menjernihkan keadaan . Daripada banyak komen menyatakan orang islam memang ada masalah dengan penggunaan "Allah" oleh golongan Kristian. Tapi kalau pun memang niat orang Kristian untuk "mengKristiankan" orang Melayu, kenapa kita pula terlalu takutuntuk mempertahankan maruah kita sbg umat islam.seharusnya kita mempertahankan kalimah ALLAH..Dan hanya boleh digunakan bg umat islam sahaje..kesannya sekiranya Kalimah Allah dgunakan oleh yg bukan islam ini akn menimbulkan kekeliruan diantara islam dan bukan islam.. pendapat saya,tidak wajar agama lain menggunakan kalimah Allah selain daripada umat islam.
    Daripada:Norazilah bt saiful bahri-080475
    :Nur'amirah bt Mazlan-080616
    :Diploma Kaunseling 4B

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum...ust..saya turut tidak setuju dengan pendapat orang kristian yang menggunakan kalimah Allah dari segi bahasa,lisan mahupun perbuatan...ia menimbulkan kesan negatif antara orang islam dan tidak islam seperti salah faham yang menimbulkan kekeliruan dan pertelingkahan antara orng islam dan bukan islam....

    ReplyDelete
  3. Nurul Liyana Binti KamaruldzamanJanuary 22, 2010 at 7:35 PM

    ASSALAMUALAIKUM.. ust. pada pandangan saya perkataan 'ALLAH' hanyalah untuk umat islam dari pelbagai aspek.orang bukan islam tidak sama sekali dibenarkan menggunakan perkataan 'ALLAH' dalam apa jua mereka lakukan.

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum,

    Izinkan ana mengemukakan pandangan ana pula,

    Bible ade banyak versi,sekarang ana gunakan

    bible versi King James 1611,

    Kenapa ana guna bible versi King James..?

    Ini kerana bible versi ini diguna pkai oleh

    kristian bermazhab protestan...ha betul ke

    kristian pun ade mazhab..?

    Ya betul,agama kristian pun ada mazhab,

    Menurut kajian ahli kristian terdapat lebih

    20,000 mazhab kristian dan hampir setiap hari

    ada sahaja gereja dibina

    di seluruh dunia...perkara ini amat

    membimbangkan...betul..?

    Kenapa ana pilih org kristian yg bermazhab

    protestan sebagai hujah....?

    Ini kerana kebykkan org kristian di Malaysia

    bermazhab protestan...cukup!!...ana ambil bahan

    mengikut keadaan dan

    suasana bersekitaran.

    Di dlm bible versi King James 1611 dlm bahasa

    english ada perkataan 'Begotten son'

    Apabila diterjemah ke dlm bahasa melayu,apa

    maknanya 'Begotten son' ini...?

    Begotten son = melahirkan anak,yup tepat

    skali,jika tidak percaya cuba tanya org Eropah

    yg beragama kristian

    Sekarang mari kita huraikan apa makna disebalik

    'begotten son'..

    son disandarkan kepada Nabi Isa (Jesus)

    maknanya Tuhan melahirkan anak...di sini timbul

    persoalan adakah tuhan melahirkan Nabi

    Isa(Jesus)...?Jika ya,perkara ini mmg x patut

    berlaku kepada Tuhan..Kenapa?

    Sendiri pkir ye apa syarat2 nak dapatkan

    anak...mesti ada satu hubungan...cukup...

    maknanya di sini terdapat satu persamaan di

    antara manusia dan Tuhan,hujah ini adalah dari

    pandangan kristian...

    secara x langsung menggambarkan Tuhan juga

    mempunyai nafsu kehaiwanan...hehe...mmg

    kelakarkan Di dlm Islam,Surah al-Iklas ayat

    3,yg bermaksud 'Dia(Allah) tidak beranak dan

    Dia(Allah) tidak diperanakkan"

    Di sini terdpt perbezaan antara Tuhan Kristian

    dan Tuhan Islam iaitu Allah....adakah org

    kristian masih nak guna lagi

    nama Allah...?

    Sekarang ana nak tanya antum adakah 2 perkara

    yg berbeza boleh dikongsikan lafaznya

    bersama...?

    confuse..tidak mengapa ana bagi contoh..

    terdapat 2 org iaitu A dan B,

    A berasal dari amerika dan B berasal dari

    malaysia,

    round pertama,ana bgi kedua-dua org ini air

    suam,then ana tanya ini air apa...?

    of course mereka akan menjawab$ ini air

    suam.Knapa jwpan mereka sama ye....mestilah

    sama sebab air itu mmg air

    suam lagi pun mmg saya jeniskan,

    maknanya di sini 2 perkara boleh dikongsikan

    lafaz bersama sekiranya ianya mmg betul2 sama.

    round kedua,ana bagi A air milo dan B air

    suam,then ana tanya ini air apa..?

    adakah jwpan mereka tetap sama,sudah tentu

    tidak sbb mmg x sama kan.

    Ana kaitkan contoh ini dgn penggunaan nama

    Allah,

    Tuhan Islam (Allah) dan Tuhan kristian terang2

    tidak sama...

    ana sudah huraikan apa perbezaan di antaranya

    di atas...

    Jika hendak mencari perbezaan mmg byk..cuma

    contoh ini sahaja ana huraikan...

    kurang rajin nak tulis pepanjang.

    Sekian terima kasih,

    Assalamualaikum....

    -Mohamad

    -DPSM

    ReplyDelete
  5. salam..
    saya rasa kalimah suci Allah tidah wajar digunakan oleh agama lain kerana setiap agama mempunyai kepercayaan masing-masing,dan mungkin juga mereka orang kristian menimbulkan isu penggunaan nama Allah adalah untuk meretakkan ikatan sesama islam antara kita,lihat sahaja sekarang umat islam sesama sendiri pun bergaduh,inikah cara kita selesaikan masaalah??jadi mari kita sama-sama renungkan.......

    arthagusliandi b. syamsul
    (080726 dpik4c)

    ReplyDelete
  6. bagi kami, penggunaan nama Allah dalam lagu di atas adalah tidak salah kerana perkataan Allah itu hanya melayunya sahaja sedangkan kita yg beragama Islam mempunyai ejaan nama Allah dalam tulisan jawi. dalam pandangan mata kasar mmglah tidak wajar lagu tersebut mggunakn perkataan Allah tetapi perkataan Allah di dalam bahasa jawi lebih besar maknanya. hal yg demikian kerana Allah melarang kita (umat Islam) memperlekehkan tuhan bagi agama lain. so, stakat nak gne nama tu...xkesah sgt lah...yg penting kita tahu siapa tuhan kita.

    -Shafiqah Akidah binti Saha (080652) DUUS 4C
    -Nur Sakinah bt Merikan (080649) DUUS 4C
    -Hazwani bt Yusuff (080717) DUUS 4C

    ReplyDelete
  7. saya betol2 tak setuju dengan isu ini,
    kerana mereka mempermain kan nama tuhan kita.
    mereka mengganggap perkataan "allah" itu boleh dipermain main kan... hanya allah yang akan memberi hukuman pada manusia yang kurang ajar ini..
    subahanallah.....

    ReplyDelete
  8. saya betol2 tak setuju dengan isu ini,
    kerana mereka mempermain kan nama tuhan kita.
    mereka mengganggap perkataan "allah" itu boleh dipermain main kan... hanya allah yang akan memberi hukuman pada manusia yang kurang ajar ini..
    subahanallah.....
    ahmad aizuddin bin adam 080462 dpik 4a

    ReplyDelete
  9. memang lah wajar agus, tetapi jikalau niat mereka untuk main-main kan nama allah bagaimana pula?
    bg saya isu ini amat terasa bg kita semua umat islam, kerana allah adalah segala-galanya. jadi kita tidak boleh orang bukan islam menggunakan nama allah..
    izah afiqah bte azalan 080720 dpik4c

    ReplyDelete